Pure Energy Yoga - Poweryoga

Zomer Yoga tips


Flowing with the seasons reinforces that we humans are part of a bigger world outside, one cosmos, one unit.
This will let us walk through life in an easier way.
 
In the theory of Classical Five Element Acupuncture the Fire Element also symbolizes our hopes and dreams for the future coming to fruition and becoming real. In this time of dreams realized, all we need to do is to be present and watch everything unfold from all the hard work we did in the creation process. Much like watching the seeds and plants we tend to in the spring come to fruition in the summer.


 
Zomertips:
• Pak een goed boek en lees onder een boom, in een hangmat of in de buurt van water.
• Doe Yoga-houdingen voor het vuur element: Hart(beschermer), Dunne darm & San Jiao meridianen om deze organen in de zomer wat extra aandacht te geven aangevuld met houdingen voor het water element en aarde element.
• Wees matig met alcohol, koffie en hele pittige voeding.
• Het vuur element houdt van bittere voeding, rode groenten en rode vruchten: tomaten, bieten, bonen, granaatappel, frambozen, aardbeien, watermeloen, rucola, witlof, andijvie,spruitjes en daarnaast ook een stukje bittere chocolade. Bitter in de mond houdt het hart gezond ;-)!
• Las na het eten een pauze (siesta) in.
• Drink voldoende water.
• Wanneer je teveel energie van jezelf weggeeft, raak je uitgeput. Je vuur blust uit, dus neem op tijd je rust.
• Stel je niet bloot aan langdurige hitte, neem in de vroege ochtend een vitamine-D zonnebad van 10-15 minuten en vermijd daarna de scherpe zonnestralen.
• Pas je tempo aan aan het weer. Alles mag een stapje minder.
• Slaap voldoende, slapen is belangrijk voor het vuur element.
• Doe dingen waar jij echt blij van wordt, waar jouw hart sneller van gaat kloppen.
• Neem een digitale detox en spreek af met familie en vrienden
• Mediteer buiten (in de schaduw).
• Start een ‘danklijst’ en voeg aan deze lijst elke dag iets toe, tegen het einde van de zomer heb je dan een hele lijst met dankbaarheid, dit voedt de hart-energie


 
Zomer Yin Yoga mini practice

Om tijdens de zomer je lichaam meer in balans doe je in je yogapractice meer houdingen met de armen, schouders, polsen, handen, vingers en houdingen voor het openen van het borstgebied. Aangevuld met de verkoeling van vooroverbuigingen.

De focus in de houdingen in onderstaande serie ligt op de Hart -& Dunne darm meridianen die gekoppeld zijn aan de zomer-energie.

Houding 1 Reclined Butterfly

4 minuten – Plaats een yogabolster of een opgerolde deken in de breedte onder de schouders, plaats je voetzolen tegen elkaar aan en als het goed voelt breng je je armen over je hoofd (indien je tintelingen krijgt breng je de armen naast je) Voel de opening langs de voorkant van je lijf en rondom je hartgebied terwijl je ontspant en rustig door ademt

Houding 2 Butterfly met crushed wings armen

2 minuten rechter arm voorlangs en 2 minuten linkerarm voorlangs. Plaats je voeten tegen elkaar – Voel de stretch aan de binnenkant van je benen. Kruis je armen voor je borst, voel de strekking van de bovenrug en de achterkant van de armen. Adem zachtjes mee met de zwaartekracht

Houding 3 Anahatasana

3 minuten – Kom op handen en knieën, wandel je armen naar voren en houd je heupen in lijn met je knieën. Plaats je voorhoofd aan de mat of op een dekentje en breng je handen naar elkaar toe en vouw ze naar achteren toe. Voel de opening rondom je borst, met iedere ademhaling laat je je hart steeds meer smelten richting de vloer.

Houding 4 Childs pose eventueel met bolster

3 minuten – Breng je billen naar je hielen en leg je armen voor of achter je. Je kan er ook voor kiezen om je bovenlijf te laten rusten op een bolster. Keer naar binnen, naar jezelf.

Houding 5 Reclining twist

– 2 minuten rechts en links – Breng je knieën naar je toe en laat ze laat ze opzij vallen. Breng je armen opzij om je fysieke en energetische hart te openen

Houding 6 Savasana

kom liggen in een voor jouw comfortabele houding en voel de energie in alle rust stromen. Visualiseer de ligging van je hart en adem daar naar toe, eventueel kun je je handen plaatsen op de plek van je hart. Voel hoe de hartenergie door je hele lichaam pulseert tot in iedere cel. Voel je vervuld met leven en liefde.
 
Tips voor Yin Yoga:
• Beweeg in de houdingen zo min mogelijk
• Gebruik geen spierkracht, houd je spieren zoveel mogelijk ontspannen
• Laat je lichaam langzaam aan de houdingen wennen, forceer jezelf niet in een houding
• Bij pijn of langdurige tintelingen kom je uit de houding
• Wees mild voor jezelf, respecteer je grenzen

Als je twijfelt of jouw gezondheid het toelaat om deze serie te beoefenen overleg dan altijd eerst met je behandelend arts/therapeut