Pure Energy Yoga - Poweryoga

Nazomer yoga tips


Flowing with the seasons reinforces that we humans are part of a bigger world outside, one cosmos, one unit.
This will let us walk through life in an easier way.
 
In the theory of Classical Five Element Acupuncture the Earth Element symbolizes the importance of (self)-nurturing and self-cultivation. This a powerful time for us to fully ripen and transform, using the last of summer’s bountiful energy. This time of year is all about balance and grounding, nourishing our bodies, especially the digestive system.


 
Nazomertips:
• Geef jezelf toestemming om goed voor jezelf te zorgen en daar tijd voor in te plannen
• Doe Yoga-houdingen voor het aarde element: stimuleer Milt & Maag meridianen om deze organen wat extra aandacht te geven om de overgang naar de herfst soepeler te maken
• Het aarde element houdt van zoetere voeding: Eet zoetere groenten zoals wortel, pompoen, zoete aardappel.(gedroogd)Fruit en gebruik kaneel en vanille in je gerechten.
• Vermijd vettige -en zuivelproducten
• Besteed aandacht aan het bereiden van je voedsel en eet in volle aandacht
• Nodig mensen uit voor een gezonde maaltijd
• Eet warm en neutraal voedsel zoals warme pap in de ochtend & soepen
• Eet niet na 19u ‘s avonds
• Masseer zachtjes je buik
• Masseer je voeten of neem een voetmassage
• Neem iedere dag de tijd om in de natuur te wandelen (op blote voeten)
• Neem voldoende tijd voor jezelf los van familie en werk
• Multitask niet
• Don’t worry, be happy, wanneer je piekert of je zorgen maakt, neem een ​​stap terug en haal diep adem. Probeer de situatie vanuit een ander perspectief te bekijken.
• Start een ‘hier word ik blij van-lijst’ en voeg aan deze lijst elke dag iets toe en plan tijd voor jezelf om de dingen te doen waar jij blij van wordt

 
Nazomer Yin Yoga mini practice

Om tijdens de Nazomer en bij de wisseling van de nazomer naar de herfst je lichaam en geest meer in balans te houden doe je in je yogapractice meer houdingen die de voorkant van het lijf strekken zoals de voorkant en binnenkant van de benen. Aangevuld met houding die het metaal-element stimuleren, stretch armen, schouders, polsen, handen, vingers en doe houdingen voor het openen van het borstgebied.
 
De focus in de houdingen in onderstaande serie ligt op de Milt & Maag en Long & Dikke darm meridianen die gekoppeld zijn aan de Nazomer en herfst-energie.
 

Squat

3 minuten – Zet je voeten ongeveer op heupbreedte. Komt zitten tussen je benen. Plaats je handen ontspannen tegen elkaar voor je hart. Je ellebogen zijn voor de knieëen. Als je voeten niet aan de vloer komen kun je er een opgerolde deken onder plaatsen. Voel de opening langs de binnenkant van je benen. Terwijl je ontspant en rustig door ademt maak je contact met de aarde onder je.
 

Houding 2 Sphinx

3 minuten – Kom op je buik liggen en plaats je ellebogen onder je schouders met de onderarmen aan de vloer. Wees bewust van hoe de compressie aanvoelt in je onderrug. Breng je ellebogen verder van je vandaan als de druk in de onderrug te groot is. Buig je benen naar je toe. Voel hoe je ademhaling contact maakt met de aarde.
 

Houding 3 dragon flying low

2 minuten rechts, voel na in de kindhouding, 2 minuten links – Plaats je voeten tegen elkaar – Kom op handen en knieën. Breng je rechtervoet naar voren een de binnenkant van je rechterhand. Breng je linkerknie aan de vloer (plaats hier eventueel een kussentje onder) en breng de wreef van de voet op de vloer. Plaats je rechtervoet iets meer naar de buitenrand van de mat zodat je bovenlichaam meer richting de vloer kan komen. Je kan hoog blijven steunend op de handen, wat lager steunend op een kussen of breng de ellebogen aan de vloer. Adem zachtjes mee met de zwaartekracht. Na de houding rust je uit in de kindhouding.
 

Houding 4 Cat pulling it’s tail

2 minuten rechts & 2 minuten links –
Kom op je rechterzij liggen. Hou je onderste been gestrekt (rechts), breng het bovenste been gebogen voor je op de vloer op ongeveer heuphoogte. Buig het onderste been (rechts) en breng de hiel richting je bil. Pak je voet met je linkerhand vast. Voeg een twist toe door je linkerschouder richting de vloer te brengen. Keer naar binnen, naar jezelf, naar jouw midden.
 

Houding 5 Open bridge

– 3 minuten – Pak een kussen, kom liggen op je rug. Plaats het kussen onder je billen, je kan je voeten in de vloer plaatsen en je gewicht in het kussen laten rusten of strek je benen meer. Breng je armen eventueel boven je hoofd voor een fijne opening van de borst en stretch over de armen. Voel je gedragen en ondersteund.
 

Houding 6 Savasana

kom liggen in een voor jouw comfortabele houding en voel de energie in alle rust stromen. Visualiseer de ligging van je maag en milt aan de linkerkant van de buik bij de onderste ribben en adem daar naar toe, eventueel kun je je handen plaatsen op de plek van je maag en milt. Voel je geaard en in balans.
 
Tips voor Yin Yoga:
• Beweeg in de houdingen zo min mogelijk
• Gebruik geen spierkracht, houd je spieren zoveel mogelijk ontspannen
• Laat je lichaam langzaam aan de houdingen wennen, forceer jezelf niet in een houding
• Bij pijn of langdurige tintelingen kom je uit de houding
• Wees mild voor jezelf, respecteer je grenzen

Als je twijfelt of jouw gezondheid het toelaat om deze serie te beoefenen overleg dan altijd eerst met je behandelend arts/therapeut