Pure Energy Yoga - Poweryoga

Lente yoga tips


 
Flowing with the seasons reinforces that we humans are part of a bigger world outside, one cosmos, one unit.
This will let us walk through life in an easier way.
After a winter rest, the power of springtime surges through nature – through us
Spring is a time of yin growing into yang

 
Voorjaarstips:
• Beweeg meer, ga naar buiten, wandelen, kies het type beweging dat bij je past
• Doe Yoga-houdingen voor Lever en Galblaasmeridianen om deze organen in de lente extra te stimuleren
• Neem regelmatig een massage
• Wees matig met alcohol, koffie, chocolade, snoep en vermijd goedkope oliën en vetten zoals halvarine, bak- en braadvet. Gebruik ghee of kokosvet
• De lever houdt van alle groene groenten: broccoli, paksoi, spinazie, waterkers, groene asperges rucola etc. Hoe meer hoe beter. Eet de groenten bij voorkeur in gekookte vorm
• Eet veel groene groenten en kiemen, granen & peulvruchten. Wees matig met vlees, zuivel & suiker
• Gebruik verse groene kruiden zoals basilicum, peterselie, bieslook, dille en munt
• Drink meerdere kopjes kamillethee gedurende de dag
• De zure smaak ‘reist’ naar de lever. Bij veel spanning kunnen appelstukjes met wat citroensap helpen om te ontspannen. Ook grapefruit kan helpen. Maar let op ook hier balans: een overmaat aan zuur fruit kan je spijsvertering verzwakken
• Gooi overbodige spullen weg, ruim je huis op, dit geeft rust en een heldere geest
• Kijk waar je voor jezelf meer ruimte kan creëren en ga op zoek naar activiteiten waarin je je creativiteit kwijt kan
• Krop frustraties en woede niet op. Met name onuitgesproken frustraties zetten de lever onder druk en kunnen klachten verergeren. Vermijd emotionele situaties, discussies en ergernis
• Oefen met vergeving
 

Lente Yin Yoga mini practice
 
Om tijdens de lente je lichaam meer in balans te brengen vanuit de overgang van de winter naar de lente doe je in je yogapractice meer houdingen voor opening van de binnen- en buitenkant van de benen, twists en zijwaartse buigingen.
 
De focus in de houdingen in onderstaande serie ligt op de Lever en Galblaas meridianen die gekoppeld zijn aan de lente-energie.
 

Houding 1 Butterfly – 3 minuten – Plaats je voeten voor je tegen elkaar en vouw voorover – Voel de stretch aan de binnenkant van je benen (Levermeridiaan)

 
 
 

Houding 2 Dragonfly – 2 minuten rechts & links – Breng je benen uit elkaar en vouw over je been – Voel de stretch aan de binnenkant van je benen (Levermeridiaan) en je flank (Galblaasmeridiaan)

 
 
 

Houding 3 Sphinx – 3 minuten – Lig op je buik en plaats je ellebogen onder je schouders – houding voor meer energie!

 
 
 

Houding 4 Square – 2 minuten rechts en links – Kom in kleemakerzit en buig voorover – voel de stretch aan de billen en de buitenkant van je benen (Galblaasmeridiaan)

 
 
 

Houding 5 Twisted roots – 2 minuten rechts en links – Vouw je benen over elkaar en laat ze opzij vallen – Galblaasmeridiaan

 
 
 

Houding 6 Savasana – kom liggen in een voor jouw comfortabele houding en voel de energie in alle rust stromen

 
 
 
 
 
Tips voor Yin Yoga:
• Beweeg in de houdingen zo min mogelijk
• Gebruik geen spierkracht, houd je spieren zoveel mogelijk ontspannen
• Laat je lichaam langzaam aan de houdingen wennen, forceer jezelf niet in een houding
• Bij pijn of langdurige tintelingen kom je uit de houding
• Wees mild voor jezelf, respecteer je grenzen
 
Als je twijfelt of jouw gezondheid het toelaat om deze serie te beoefenen overleg dan altijd eerst met je behandelend arts/therapeut